Ordförandes klubba.

Förvaltning

Domkapitlet

Domkapitlets beslutande organ, kollegiet, leds av biskopen. Medlemmar är domprosten (vice ordförande), lagfarna assessorn, stiftsdekanen, två prästassessorer samt en av stiftsfullmäktige vald lekmannamedlem. Domprosten är kyrkoherde i domkyrkoförsamlingen och prästassessorerna väljs bland stiftets ordinarie kyrkoherdar och kaplaner för tre år i sänder. Protokollet förs av notarien.

Sammanträden m.m. 2020

2020

  • 16.1
  • 6.2
  • 10.3
  • 21.4 (OBS datumet ändrat!)
  • 14.5
  • 11.6
  • 25.8
  • 17.9
  • 20.10
  • 10.11
  • 15.12

Domkapitlets händelsekalender finns här.

Sammanträden 2021

Domkapitlets sammanträden:

  • 19.1
  • 11.2
  • 16.3
  • 22.4
  • 20.5
  • 15.6
  • Inget sammanträde i juli
  • 26.8
  • 30.9
  • 28.10
  • 16.11
  • 14.12

Stiftsfullmäktiges sammanträden:

  • 18.2
  • 27.5

Domkapitlets uppgift

För att främja kyrkans uppgift i stiftet skall domkapitlet om inte annat bestäms i kyrkolagen eller kyrkoordningen

  1. 1) sköta stiftets verksamhet, förvaltning och ekonomi,
  2. 2) stöda och övervaka församlingarnas verksamhet och förvaltning,
  3. 3) sköta prästernas personalärenden och övervaka deras och församlingens övriga tjänsteinnehavares och arbetstagares skötsel av sina uppgifter samt deras leverne,
  4. 4) sköta kontakterna till den gemensamma verksamheten och förvaltningen inom hela kyrkan, till andra stift, till kristna organisationer och andra intressegrupper i sam- hället,
  5. 5) bereda ärenden för stiftsfullmäktige,
  6. 6) verkställa stiftsfullmäktiges beslut,
  7. 7) förvalta de donationsmedel och fonder av stiftelsenatur som domkapitlet besitter med iakttagande av 15 kap. 4 § 1 och 2 mom. kyrkolagen,
  8. 8) anställa och säga upp domkapitlets tjänsteinnehavare och arbetstagare,
  9. 9) sköta de uppgifter i stiftet som inte ankommer på någon annan myndighet i stiftet, samt
  10. 10) utföra de övriga uppgifter som ålagts domkapitlet i kyrkolagen, kyrkoordningen och valordningen för kyrkan.
    Domkapitlet antar för sig en arbetsordning.

Kyrkoordningen 19 kap. 1 §

Medlemmar och suppleanter

Medlemmar

  • Biskop Bo-Göran Åstrand, ordförande
  • Domprost Mats Lindgård, vice ordförande
  • Lars-Eric Henricson, lagfaren assessor
  • Magnus Riska, stiftsdekan (tjänstledig 8/2020-8/2022)
  • Robert Lemberg, tf. stiftsdekan
  • Monica Heikel-Nyberg, prästassessor
  • Johan Westerlund, prästassessor
  • Magnus Engblom, lekmanna medlem
  • Anita Ismark, Stiftsfullmäktiges ordförande (närvaro- & yttranderätt)
  • Linus Stråhlman, notarie, sekreterare

Suppleanter 1.1.2019-31.12.2023

Präster

  • kyrkoherde Helene Liljeström
  • kontraktsprosten Anders Lindström
  • kyrkoherden Ulrik Sandell
  • kaplanen Minna Silfvergrén
  • notarien Linus Stråhlman

Suppleanter för lagfarna assessorn i domkapitlet

  • VH Kasten Österholm
  • juris kandidaten Marcus Henricson

Delgivning och protokoll

De som berörs av ett visst beslut får ett protokollsutdrag per e-post eller brev. Det fullständiga protokollet publiceras inte på hemsidan eller för bläddring i Domus publikation. Många ärenden som behandlas i domkapitlet är sekretessbelagda. De beslut som har offentligt värde eller intresse finns i domkapitlets notiser.

Delgivningen av beslut (tjänstemannabeslut eller protokollsutdrag) sänds i första hand elektroniskt direkt från programmet. Den som önskar kan få beslutet postat även i fortsättningen.

Meddelandet/utdraget/beslutet sänds från adressen: asianhallinta@noreply-evl.fi Det går inte att svara på det meddelande som skickas ut från programmet. Vid behov ska notarien eller föredragande kontaktas.

Begäran om uppgifter och handlingar

Handlingar som sammanställts och innehas av myndigheter är offentliga, om de inte i lag föreskrivits som sekretessbelagda. Föreskrifter om handlingars offentlighet finns i offentlighetslagen (Lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet 621/1999, MyndOffL).

Begäran sänds till borga.domkapitel@evl.fi och den bör innehålla specifik information om vad det är som begärs (rubrik, namn, tid..). Svar ges utan onödigt dröjsmål. Notera att domkapitlets handlingar fram till 2019 är protokollförda och arkiverade på papper. Om sekretessbelagt material ingår i handlingarna och det inte går att täcka över eller separeras ges inte handlingarna ut.

Domkapitlet har i enlighet med bestämmelserna i kyrkolagens 25 kap. 8 § beslutat att för kopior och utskrifter av handlingen debiteras 0,50 €/sida samt för prestationer som kräver särskilda åtgärder 50 €/timme.

Notiser Händelsekalender 2020

Ordförande med klubban höjd.

Lämna in dokument till domkapitlet

Domkapitlet i Borgå stift använder förvaltnings- och ärendehanteringsprogrammet TWeb Domus. Dokumentförvaltningen sköts nästan helt elektroniskt. Dokument tas emot och skickas i första hand elektroniskt.

Se instruktioner nedan.

Sänd dokument elektroniskt

Om du sänder elektroniskt följ följande instruktioner:

  • Dokumenten bör lämnas in i PDF format (sänd inte i word eller annat redigerbart format)
  • Endast reglementen och andra dokument som ska fastställas av domkapitlet bör sändas både i pdf och word.
  • Sänd det egentliga dokumentet och möjliga bilagor i samma fil. Om läkarintyg bör bifogas kan det vara i en separat fil.
  • Om filen behöver skyddas eller krypteras bör den sändas direkt till notarien.
  •  Sänd till borga.domkapitel ät evl.fi, sänd kopia till linus.strahlman ät evl.fi

Rubricera filen så noggrant som möjligt! En bra rubrik innehåller information om avsändaren, det organ det behandlats i, datum och konkret vad det handlar om.

För ett protokollsutdrag som gäller försäljning av mark kunder rubriken vara “protokollsutdrag markförsäljning, gemensamma kyrkofullmäktige DDMMÅR, NN kyrkliga samfällighet.

För en ansökan om tjänstledighet kunde rubriken vara “Anhållan om tjänstledighet, förnamn efternamn”

Sänd per post

Om du sänder  per post följ följande instruktioner:

  • Dokumentet bör lämnas in på papper i A4 storlek (kartor o dyl. kan vara i annat format)
  • Sidorna bör vara ensdiga (text endast på en sida)
  • Sidorna bör vara lösa eller endast fastsatta med gem (nita inte!). Alla dokument digitaliseras och nitar måste plockas bort innan det.
  • Dokumenten kan även hämtas direkt till domkapitlet under tjänstetid.

Dokument kan även skickas per post på adressen är PB 30, 06101 Borgå.

Delgivning

Systemet byggt så att delgivningen av beslut (tjänstemannabeslut eller protokollsutdrag) sänds elektroniskt direkt från programmet. Om mottagaren finns inom den egna organisationen (församlingar, samfälligheter, domkapitel, anställda osv.) och har en evl-epostadress sänds beslutet till denna adress. Vi använder församlingens evl-adress då ärendet gäller församlingen.

Vi kan även i fortsättningen posta besluten om någon önskar det. Om mottagaren inte hör till kyrkans organisation sänds beslutet per brev eller e-post enligt överenskommelse.

Meddelandet/utdraget/beslutet sänds från adressen: asianhallinta@noreply-evl.fi Det går inte att svara på det meddelande som skickas ut från programmet. Vid behov ska notarien eller föredragande kontaktas.

en hög med papper

Kontraktsprostar

I den kyrkliga organisationen är ett stift indelat i prosterier. Borgå stift har 9 prosterier. Läs mer om prosterierna genom att trycka här. Varje prosteri har en kontraktsprost som biträder biskopen och domkapitlet vid förvaltningen i prosteriet och kommunikationen mellan domkapitlet och församlingarna. Kontraktsprosten utses av domkapitlet för fyra år i sänder.

I Kyrkolagen och kyrkoordningen stadgas om kontraktsprosten, hur kontraktsprost förordnas (KL 19 kap 11 §) och vilka kontraktsprostens huvudsakliga uppgifter är (KO 19 kap 8-11 §).

Stiftets kontraktsprostar

  • Domprosteriet: Mats Lindgård (1.1.2019-31.12.2022)
  • Helsingfors prosteri: Daniel Björk (1.11.2018-31.10.2022)
  • Mellersta-Nylands prosteri: Martin Fagerudd (1.7.2017 – 30.6.2023)
  • Raseborgs prosteri: Anders Lindström (1.4.2016 – 31.3.2022)
  • Åbolands prosteri: Mia Bäck (1.10.202030.9.2024)
  • Ålands prosteri: Benny Andersson (1.7.2019-30.6.2023)
  • Närpes prosteri: Tom Ingvesgård (1.4.2018-31.3.2022)
  • Korsholms prosteri: Tomi Tornberg (1.1.2020-31.12.2023)
  • Pedersöre prosteri: Mia Anderssén-Löf (1.1.2020-31.12.2023)

Kontraktsprostesamling

Följande kontraktsprostesamling:

28.1.2020 i Helsingfors

Grupp med människor

Omprövning och besvär

I vår kyrka fattas många beslut (i församlingar, kyrkliga samfälligheter, domkapitlet och Kyrkostyrelsen) som direkt eller indirekt berör församlingsmedlemmarna eller part i ärendet.

En församlingsmedlem eller part i ärendet kan yrka på att beslutet ändras om han/hon är missnöjd med det. Syftet med rättelse är framför allt att minska behovet av det mera tungrodda och långsamma besvärsförfarandet. Med anledning av ett yrkande på rättelse prövar myndigheten på nytt och mer i detalj sitt tidigare, påstått felaktiga beslut. Endast fullmäktigebeslut (gäller i församlingar) får överklagas direkt hos förvaltningsdomstolen genom besvär.

Följande redovisning över vad som gäller i fråga om rättelseyrkande och besvär innehåller det väsentligaste, men är avsiktligt gjord kortfattad och följaktligen inte uttömmande.

Rättelseyrkande

En församlingsmedlem eller part, som är missnöjd med ett beslut som har fattats av andra församlingsorgan än kyrkofullmäktige eller gemensamma kyrkofullmäktige, har rätt att skriftligt yrka på rättelse. Rättelseyrkandet riktas det organ som har fattat beslutet.

Rättelseyrkande kan göras om den ändringssökande anser att beslutet har tillkommit på ett olagligt sätt (laglighetsgrund) eller om den ändringssökande anser att ett beslut är oändamålsenligt (ändamålsenlighetsgrund).

Rättelseyrkande får göras av en part, dvs. den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet. Även församlingsmedlemmar kan yrka på rättelse.

Rättelseyrkande riktas till domkapitlet över beslut som fattats

  • av kyrkoherde som gäller beviljande av semester och fritid samt tjänstledighet
  • av domkapitlet som gäller huruvida en präst håller fast vid kyrkans bekännelse
  • av domkapitlet som gäller valförslag vid kyrkoherdeval

Rättelseyrkande riktas till valnämnden över beslut som fattats

  • av valnämnd i fråga om den vallängd som används vid kyrkoherdeval eller församlingsval

Ändring i beslutet får inte sökas direkt genom besvär, utan rättelseyrkandet är ett obligatoriskt inledande skede till besvär.

Besvär (även kallat kyrkobesvär)

Besvär i Borgå stift riktas till Helsingfors förvaltningsdomstol oberoende av var församlingen geografiskt är belägen. Den som är missnöjd med förvaltningsdomstolens beslut kan anföra besvär hos Högsta förvaltningsdomstolen.

Kyrkobesvär kan anföras över beslut som fattats av kyrkofullmäktige, gemensamma kyrkofullmäktige, valnämnden i församlingen och stiftet, stiftsfullmäktige, domkapitlet och Kyrkostyrelsen.

En församlingsmedlem eller part, som är missnöjd med ett beslut som har fattats efter yrkande på rättelse, kan anföra besvär, som alltså riktas till Helsingfors förvaltningsdomstol.

Underställningsbesvär

Besvär som gäller ett ärende som skall underställas en annan myndighet, skall riktas till den myndighet ärendet underställs. I underställningsärenden anförs besvär direkt till underställnings-myndigheten utan att man först yrkar på rättelse, även om beslutet har fattats av t.ex. församlingsrådet. Exempel: Kyrkofullmäktige har beslutat sälja en tomt. Eftersom beslutet skall fastställas av Kyrkostyrelsen, är Kyrkostyrelsen besvärsmyndighet. Om det gäller ett beslut som skall underställas domkapitlet, är domkapitlet den myndighet besväret skall riktas till.

Förbud mot ändringssökande

Rättelse får inte yrkas i beslut som endast gäller beredning eller verkställighet. Om t.ex. kyrkorådet fattar beslut i ett ärende som utgör en beredning för kyrkofullmäktiges beslut i samma ärende, kan man inte yrka på rättelse. Den som är missnöjd med beslutet kan anföra besvär mot kyrkofullmäktiges beslut (alltså först när det slutgiltiga beslutet har fattats).

Tider för rättelseyrkande och besvär

Rättelseyrkande skall framställas inom 14 dagar från delfåendet (den dag då den berörda fått del av beslutet i form av ett protokollsutdrag).

(Kyrko)besvär skall anföras inom 30 dagar från delfåendet.

Vid uträkningen av tiden för rättelseyrkande eller besvär skall dock inte dagen för delfåendet medräknas.

Vid val av kyrkoherde börjar tiden för besvär löpa när valresultatet kungjorts.

Delgivning av beslut

Parterna skall få ett protokollsutdrag jämte anvisning om rättelseyrkande eller besvär per brev. I anvisningarna finns uppgifter om till vilken myndighet rättelseyrkandet eller besväret skall sändas och inom vilken tid. En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat påvisas, t.ex. genom mottagningsbevis.

En församlingsmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram offentligt. Genom en kungörelse på församlingens officiella anslagstavla meddelas var och när protokollet finns framlagt till allmänhetens påseende. Kungörelsen skall finnas på anslagstavlan under tiden för rättelseyrkande (14 dagar) eller besvär (30 dagar) förutom framläggningsdagen.

Någon som bläddrar i papper.

Stiftsfullmäktige

Stiftsfullmäktige är ett organ som deltar i stiftets administration. Till stiftsfullmäktiges huvudsakliga uppgifter hör att godkänna stiftets verksamhets- och ekonomiplan samt dess budget.

Stiftsfullmäktige har 21 medlemmar som väljs för fyra år i taget. 14 av dem är lekmän och 7 är präster. Stiftsfullmäktige samlas minst två gånger per år.

Initiativ till stiftsfullmäktige kan väckas av medlemmar i stiftsfullmäktige, av en församling eller av en kyrklig samfällighet. Initiativet sänds till domkapitlet, som bereder ärendet, senast sex veckor före stiftsfullmäktiges sammanträde. Ett initiativ skall alltid inlämnas i skriftlig form.

Sammanträden

Stiftsfullmäktiges följande sammanträden:

  • 18.2.2021
  • 27.5.2021

Initiativ till stiftsfullmäktige bör vara domkapitlet tillhanda senast 6 veckor före stiftsfullmäktiges sammanträde. Alla initiativ bereds i domkapitlet.

Instruktioner för att lämna in dokument till domkapitlet hittar du ovan eller genom att trycka här.

 

Medlemmar 1.5.2020-30.4.2024

Lekmän
  • Anita Ismark, ordförande
  • Frank Lindholm
  • Hans Snellman
  • Jan-Erik Eklöf
  • Krister Mård
  • Magnus Engblom
  • Marcus Henricson
  • Olle Victorzon
  • Rita Nordström-Ritz
  • Sabina Lumivirta
  • Susanne Björkman
  • Thomas Rosenberg
  • Åsa Eklund
  • Christian Beijar
Präster
  • Daniel Norrback
  • Katarina Gäddnäs
  • Sini Aschan
  • Jon Lindeman
  • Siv Jern
  • Tomas Klemets
  • Yvonne Terlinden, vice ordförande

Stiftsfullmäktiges arbetsordning

Uppgift

Stiftsfullmäktige skall

  • stödja och främja fullgörandet av kyrkans uppgift i stiftet och i dess församlingar,
  • årligen godkänna stiftets verksamhets- och ekonomiplan samt dess budget,
  • godkänna stiftets verksamhetsberättelse och bokslut för den föregående räken-skapsperioden,
  • inrätta och dra in tjänster vid domkapitlet, om inte något annat följer av 20 kap. 7
    § 2 mom.,
  • behandla initiativ som har lagts fram för stiftsfullmäktige, samt (8.11.2013/797)
  • utföra de övriga uppdrag som anförtrotts stiftsfullmäktige i kyrkolagen, kyrko-ordningen och i valordningen för kyrkan.

Stiftsfullmäktige kan högst för sin mandatperiod tillsätta direktioner som är under-ställda och skall biträda domkapitlet. Direktionernas uppgifter bestäms i instruktioner som antas av stiftsfullmäktige.

Kyrkolagens 17b kap. 1 §

Initiativ till stiftsfullmäktige

Initiativ till stiftsfullmäktige bör vara domkapitlet tillhanda senast 6 veckor före stiftsfullmäktiges sammanträde. Alla initiativ bereds i domkapitlet.

Instruktioner för att lämna in dokument till domkapitlet hittar du ovan eller genom att trycka här.

Kallelse till sammanträde 3.9.2020

Stiftsfullmäktige samlat till sammanträde.

Kyrkomötet

Ombud i kyrkomötet som representerar Borgå stift:

Lekmän:

  1. Ulla-Maj Wideroos, pensionär, f.d. riksdagsledamot, Närpes, (lista I)
  2. Göran Stenlund, FM, pensionerad verksamhetsledare, Vasa (lista II)
  3. Patrik Hagman, docent, teolog,Åbo (lista I)
  4. Peter Lindbäck (Åland)

Präster:

  1. Mia Anderssén-Löf, kyrkoherde, TD, Jakobstad (lista I)
  2. Rolf Steffansson, teol.mag., verksamhetsledare, Helsingfors (lista I)
Människo rsitter i en sal och lyssnar på en föreläsare.

Kommittéer och arbetsgrupper

Domkapitlet har följande Kommittéer och arbetsgrupper:

Missionskommittén 2020-2022

Kommitténs medlemmar 1.4.2020–31.3.2022 är:
  • Monica Cleve, ordförande
  • Johanna Björkholm-Kallio
  • Ann-Katrin Store
  • Marika Björkgren-Thylin (FMS)
  • Brita Jern (SLEF)
  • Jaakko Laasio (Sjömanskyrkan)
  • Satu Toukkari (Finska Bibelsällskapet)
  • Kaj-Mikael Wredlund (Kyrkans Utlandshjälp)
  • Erja Tillgren (Mediamission Budbärarna r.f.)
  • Hans Rönnlund (Såningsmannen)
  • Tomas Ray, sekreterare
  • Stiftsdekan Robert Lemberg (närvaro- och yttranderätt)
Ersättare:
  • Solveig Nylund
  • Hanna Vuollo
  • Antti Suikonen

Referensgruppen för gudstjänstliv och musik

  • Helene Liljeström, ordförande
  • Dan Andersson
  • Emma Audas
  • Anna Maria Böckerman
  • Åsa Häggblom
  • Kjell Wikström
  • Jan Hellberg/Pia Bengts, Sekreterare
  • Stiftsdekan Robert Lemberg (närvaro- och yttranderätt)

Referensgruppen för arbetshandledning och arbetslagsutveckling 2017-2020

  • Liljeström Helene, ordförande
  • Cecilia Forsén
  • Eva Henricson
  • Anders Lindström
  • Tom Wiklund
  • Virva Nyback, sekreterare
  • Stiftsdekan Robert Lemberg (närvaro- och yttranderätt)

Kontaktgruppen för studerande till kyrkliga yrken 2020-2022

Kontaktgruppen för studerande till kyrkliga yrken 1.5.2020 – 30.4.2022:

  • Emma Audas, ordförande
  • Ida Granfelt, ungdomsarbetsledarestuderande, Novia
  • Patrik Hagman, lärarrepresentant, Åbo Akademi
  • Benjamin Häggblom, teologiestuderande, Åbo Akademi
  • Mikael Hulten, teologiestuderande, Helsingfors
  • Hannes Uunila, kyrkomusikerstuderande, Helsingfors
  • Tomas Ray, sekreterare
  • Tf. Stiftsdekan Robert Lemberg (närvaro- och yttranderätt)
människor uppställda för gruppbild.

Prästernas personaladministration

Stiftets präster är underställda biskopen och domkapitlet. Prästernas arbetsplats finns i församlingarna och samfälligheterna, men domkapitlet är den formella arbetsgivaren. Nedan finns anvisningar för tjänster, ansökningar, tjänstledigheter, semstrar m.m. För heltäckande och utförliga instruktioner se Kyrkolagens och Kyrkoordningens 6 kap. och kollektivavtalet (KyrkTAK).

Församlingspastorer

I församlingar kan det finnas församlingspastorstjänster enligt församlingens eller samfällighetens beslut. Domkapitlet förordnar lämpliga präster till dessa tjänster. Inför förordnandet bereds församlingen möjlighet att ge utlåtande om tänkbara kandidater. Vakanta församlingspastorstjänster utannonseras i regel inte. Förfrågningar om lediga tjänster kan riktas till domkapitlets notarie. I brådskande fall kan en tjänst förordnas även utan att ett utlåtande från församlingen. Förordnandet är i regel på heltid och gäller tills vidare, men kan även vara på visstid eller deltid enligt överenskommelse.

I det första förordnandet ingår introduktion i arbetet.

Kaplaner

I församlingar kan det finnas kaplanstjänster enligt församlingens eller samfällighetens beslut. Församlingen väljer sin kaplan bland de sökande domkapitlet förklarar behöriga. Avlagd pastoralexamen är en förutsättning för att bli utsedd till en kaplanstjänst.

Vakanta kaplanstjänster ledigförklaras i regel med en ansökningstid på minst 14 dagar. Men av grundad anledning kan domkapitlet besluta att för ett år i sänder låta en kaplanstjänst vara vakant.

Kyrkoherdar

Varje församling ska ha en kyrkoherdetjänst. Församlingen väljer sin kyrkoherde genom direkt (= församlingen väljer) eller indirekt (= församlingsrådet eller kyrkofullmäktige väljer) val. Domkapitlet utfärdar tjänsteförordnande för den som valts till tjänsten och biskopen installerar denne till tjänst.

Vakanta kyrkoherdetjänster ledigförklaras med en ansökningstid på minst 14 dagar. För kyrkoherdetjänst krävs pastoralexamen och examen i ledning av församling (Exilaf).

Av grundad anledning kan domkapitlet besluta att för ett år i sänder låta en kyrkoherdetjänst vara vakant eller om att flera församlingar kan ha samma kyrkoherde.

Bisyssla

Med bisyssla avses ett tjänsteförhållande, ett avlönat arbete och en uppgift av bestående natur som tjänsteinnehavaren har rätt att avsäga sig, samt utövande av yrke, näring och rörelse. En tjänsteinnehavare får inte ta emot eller inneha en bisyssla som kräver att arbetstid används för skötseln av uppgifter som hör till bisysslan, om inte arbetsgivaren på ansökan beviljar tillstånd till det. (KL 6:30)

Domkapitlet beviljar tillstånd för bisyssla för präster. Tillståndet beviljas i regel för 3 år i sänder och max. 10h/vecka. Till ansökan bifogas ett utlåtande från församlingsrådet i arbetsförsamlingen.

Domkapitlet i Borgå stift har antagit en instruktion gällande bisyssla. Tryck här för att läsa instruktionen.

Tjänstledighet

En tjänstledighet kan beviljas på basis av skriftlig ansökan. Kyrkoherden kan bevilja tjänstledighet för upp 2 månader för präster i församlingen (KO 6:8). Till en ansökan om tjänstledighet av annan orsak än arbetsoförmåga och föräldra- & familjeledigheter bifogas ett utlåtande från församlingsrådet.

Då den sammanlagda längden på en tjänstledighet övergår 2 månader ska ansökan riktas till domkapitlet.

Kyrkoherdarnas tjänstledigheter beviljas alltid av domkapitlet.

Till en ansökan om tjänstledighet pga. arbetsoförmåga (sjukledighet) bör ett läkarintyg eller motsvarande expertutlåtande bifogas.

En tjänstledighet kan beviljas enligt ansökan eller avslås.

Tjänstledighet och avbrott i tjänstgöringen som är längre än 1 månad ska meddelas domkapitlet för prästmatrikeln.

Sjukledigt

En sjukledighet är en typ av tjänstledighet. Kyrkoherden kan bevilja tjänstledigt för övriga präster i församlingen upp till 2 månader. När den sammanlagda tiden överstiger detta bör ansökan riktas till domkapitlet.

Till en ansökan om tjänstledighet pga. arbetsoförmåga (sjukledighet) bör ett läkarintyg eller motsvarande expertutlåtande bifogas.

Kyrkoherdarnas tjänstledigheter beviljas alltid av domkapitlet. Enligt domkapitlets beslut kan kyrkoherdarna ansökan om 1-5 dagars sjukledighet pga. vanliga och snabbt övergående sjukdomstillstånd (t.ex. snuva) utan läkarintyg. Tryck här för att läsa instruktionen.

Full lön betalas för de första 60 kalenderdagarna under ett kalender år. Därefter betalas 2/3 av lönen under 120 kalenderdagar och därefter enligt prövning. Om löneutbetalning under sjukledighet se KyrkTAK 50 § framåt.

Tjänstledighet och avbrott i tjänstgöringen som är längre än 1 månad ska meddelas domkapitlet för prästmatrikeln.

Avsked och avgång

Då en tjänsteinnehavare önskar lämna sin tjänst bör denne lämna in ett fritt formulerat meddelande om detta till domkapitlet. Uppsägningstiden löper från inlämnandet, men kan enligt överenskommelse vara kortare.

Då en kaplan eller kyrkoherde lämnar sin tjänst för pensionering är det önskvärt att meddelandet lämnas in 9-12 månader före pensioneringsdagen så att både domkapitlet och församlingen i god tid kan inleda processen för att välja en ny tjänsteinnehavare.

Uppsägningstiden är 2 månader för kaplaner och kyrkoherdar.

Då en församlingspastor önskar få ett annat förordnande eller lämna sin tjänst bör denne anhålla om avbrytande av förordnandet eller lämna in meddelande om avgång. Uppsägningstiden är 14 dagar då förordnandet har varat i 0-5 år och 1 månad då förordnandet pågått i mer än 5 år.

Prövotid

Vid anställning i ett tjänsteförhållande kan bestämmas om en prövotid som räcker högst sex månader från det att tjänsteutövningen inleds. I ett tjänsteförhållande för viss tid kortare än ett år kan prövotiden vara högst hälften av tiden för tjänsteförhållandet. Domkapitlet beslutar om prövotiden för en församlingspastor i en församling.

Om en tjänsteinnehavare anställs i ett annat tjänsteförhållande hos en och samma arbetsgivare och hans eller hennes uppgift eller ställning ändras avsevärt och tjänsteinnehavaren själv har sökt sig till det andra tjänsteförhållandet, kan arbetsgivaren bestämma att en prövotid ska iakttas i det nya tjänsteförhållandet.

Under prövotiden kan tjänsteförhållandet hävas av vardera parten så att det upphör omedelbart. Hävandet får inte ske på diskriminerande grunder eller grunder som i övrigt är ovidkommande med hänsyn till syftet med prövotiden.

Domkapitlet beslutar på eget eller arbetsgivarens initiativ om hävande under prövotiden av ett tjänsteförhållande för en präst i en prästtjänst eller en lektor i en lektorstjänst. Domkapitlet ska behandla ärendet skyndsamt. Beslut om hävande kan fattas vid det sammanträde i domkapitlet som följer på att prövotiden löpt ut, om för-samlingen eller den kyrkliga samfälligheten inlett ärendet vid domkapitlet under prövotiden.

Bestämmelserna om prövotid gäller inte en tjänst som kyrkoherde, biskop, prästassessor, kontraktsprost eller ledande tjänsteinnehavare vid kyrkostyrelsens kansli. (Kl 6:17)

Språkkrav för prästtjänster

Följande minimikrav gäller om inet högre krav ställts genom t.ex. en språkstadga:

Kyrkoherde och prästtjänster i enspråkiga församlingar: utmärkta kunskaper i huvudspråket (svenska) och nöjaktiga kunskaper i det andra inhemska språket (finska).

Kyrkoherde och prästtjänster i tvåspråkiga församlingar: utmärkta kunskaper i huvudspråket (svenska) och goda kunskaper i det andra inhemska språket (finska).

Om språkkraven för kyrkoherde och prästtjänster i landsskapet Åland besluter Domkapitlet. Domkapitlet har beslutat att följande kyrkoherdetjänster inte har krav på formell kunskap i finska: Brändö-Kumlinge, Saltviks och Hammarlands församling.

Läkarutlåtande

Då ett läkarintyg ska bifogas ansökan är blanketten som används är ”Läkarutlåtande om hälsotillstånd T”. Mer information om läkarutlåtande finns på Läkarförbundets hemsida. Tryck här för att gå till läkarförbundets hemsida.

 

Prästtjänster i en kyrklig samfällighet

I enlighet med Kyrkoordningens 6 kap. 1 § 3 mom. kan det i en kyrklig samfällighet finnas prästtjänster i form av församlingspastorstjänster.

I enlighet med Kyrkolagens 6 kap. och 18 § 3 mom. förordnar domkapitlet präster i församling och kyrklig samfällighet. Sänd in ett protokollsutdrag över anställningen från den anställande myndigheten i samfälligheten till domkapitlet.

Präster i föreningar

Domkapitlet kan i enlighet med kyrkoordningens 6 kap 38 § bevilja en av stiftets präster rätt att verka som präst i en förening, stiftelse eller sammanslutning. Minst 2 år av församlingserfarenhet är en förutsättning för detta. Sänd in en fritt formulerad ansökan till notarien. Bifoga protokollsutdrag eller motsvarande anställningsbeslut.

Personalbild av Magnus Riska.

Prästmatrikel

Domkapitlet upprätthåller en matrikel (finska nimikirja) över stiftets präster. Matrikeln är ett slags kyrkligt CV och i den sparas person – & kontaktuppgifter, lista över förordnande och tjänster, avbrott, förtroendeuppdrag, titlar, examina, kurser m.m. Alla uppgifter som förs in i matrikeln bör bestyrkas med intyg, betyg eller motsvarande.

 

Meddela om förändringar

För att uppgifterna ska vara korrekta är det viktigt att var och en meddelar domkapitlets notarie då förändringar sker; t.ex. ny adress. Röstlängder (i t.ex. biskopsval, assessorsval) görs utifrån matrikeln.

En präst hör till det prosteri till vilket arbetsförsamlingen hör. Om prästen inte är i församlingstjänst hör en präst till det prosteri hemadressen ligger i eller om adressen är belägen utanför stiftets gränser hör prästen till Domprosteriet.

Matrikelutdrag

Utdrag ur matrikeln, för t.ex. tjänsteansökningar, fås av domkapitlet. Kontakta notarien och meddela till vilket ändamål utdraget kommer att användas för.

Bokryggar.

Anvisningar

Här har vi samlat anvisningar och information om olika saker som hör till församlingarnas och samfälligheternas förvaltning.

Sigill och vapen

Om utformingen av samfälligheters och församlingars sigill bestäms i kyrkolagen och ordningen. Sigillen bör följa dessa bestämmelser. Sigill och vapen ska underställas domkapitlet för fastställelse. Logon (för t.ex. hemsidor) kan utformas friare.

Kyrkolagens 25 kap:

20 §

Sigill och stämplar
I denna lag avses med:
1) sigill bild och text som trycks i lack eller på ett papper av bestämd form och som bekräftar en handlings riktighet eller bild och text som är färdigt tryckta på ett papper,
2) stämpel motsvarande text och bild i bläck som i stället för sigill används för att bekräfta en handlings riktighet.
Vad som i denna lag bestäms om sigill och stämplar tillämpas även på andra optiska märkningar och avtryck som ersätter eller kompletterar sigill och stämplar och som används inom den kyrkliga förvaltningen för att bekräfta handlingars riktighet.
21 §
Godkännande och fastställelse av sigill och stämplar
Biskopsmötet och domkapitlen godkänner sina egna sigill och stämplar. Kontrakts-prostarnas sigill och stämplar godkänns av domkapitlet. Församlingarnas sigill och stämplar godkänns av kyrkofullmäktige eller församlingsrådet. Centralregistrens sigill och stämplar godkänns av gemensamma kyrkorådet eller av kyrkorådet eller gemen-samma kyrkorådet i den församling eller kyrkliga samfällighet som är störst till folk-mängden.

Kyrkofullmäktige, församlingsrådet, gemensamma kyrkorådet och kyrkorådet ska underställa domkapitlet sitt beslut om godkännande av sigill och stämplar för fastställelse.

Kyrkoordninges 23 kap:

8 §

Biskopsmötet och domkapitlen använder sina egna emblem i sina sigill och stämplar. Kontraktsprostarna använder ett grekiskt kors i sina sigill och stämplar.
Församlingarna och centralregistren kan ha församlingens kyrka eller en del av den, ett kors eller någon annan kyrklig symbol som emblem i sina sigill och stämplar.
9 §
Sigillen och stämplarna är till sin form spetsovaler av två olika storlekar. De används på följande sätt:
1) biskopsmötet och domkapitlen använder sigill och stämplar som begränsas av två cirkelbågar med 34 millimeters radie och 25 millimeters avstånd mellan medelpunk- terna,

2) kontraktsprostarna, församlingarna och centralregistren använder sigill och stämplar som begränsas av två cirkelbågar med 25 millimeters radie och 25 millimeters avstånd mellan medelpunkterna.

10 §
Inom de yttre måtten inpassas för sigillets och stämpelns text ett randfält där gotiska bokstavstyper används.
I tvåspråkiga sigill och stämplar löper den finskspråkiga randtexten medsols från sigillets övre spets och fortsätter från nedre spetsen på svenska. I enspråkiga sigill och stämplar börjar texten i sigillets övre spets.

Sigillens och stämplarnas text kan vara på latin i stället för på finska och svenska. I församlingar som helt eller delvis ligger i samernas hembygdsområde kan samiska användas.

För mer information och rådgivning fås av domkapitlets lagfarne assessor Lars-Eric Henrcison och notarie Linus Stråhlman

Kyrkans arbetsmarknadsverk

Kyrkans arbetsmarknadsverk ansvarar för intressebevaking som arbetsgivare i kyrkan. Kyrkans arbetsmarknadsverk förhandlar och sluter avtal om anställlningsvillkoren i kyrkan.

På Kyrkans arbetsmarknadsverks hemsidor finns information om sådant som är aktuellt när det gäller kollektivavtal, arbetsvillkor, lagstiftning och avlöning m.m.

Du kommer till Kyrkans arbetsmarknadsverk genom att trycka här 

KyrkTAK Kyrkans arbetsmarknadsverks cirkulär

Bild av KyrkTAK pärmen
Domkapitlets sigillpress.