Domkapitlet.

Om oss

Personal

Domkapitlet sköter den kyrkliga förvaltningen och verksamheten i stiftet. Domkapitlet har fjorton anställda.

Tryck här för kontaktuppgifter till personalen

Domkapitlets personal

Domkapitlets plenum

Domkapitlets beslutande organ, kollegiet, leds av biskopen. Medlemmar är domprosten (vice ordförande), lagfarna assessorn, stiftsdekanen, två prästassessorer samt en av stiftsfullmäktige vald lekmannamedlem. Domprosten är kyrkoherde i domkyrkoförsamlingen och prästassessorerna väljs bland stiftets ordinarie kyrkoherdar och kaplaner för tre år i sänder. Protokollet förs av notarien.

Datum för sammanträden

Domkapitlets sammanträden 2024

  • 18.1
  • 9.2
  • 18.3
  • 11.4
  • 21.5
  • 13.6
  • 22.8
  • 19.9->20.9
  • 24.10
  • 19.11
  • 12.12

Domkapitlets sammanträden 2025

  • 16.1 sammanträde
  • 6.2 sammanträde
  • 6.3 sammanträde
  • 10.4 sammanträde
  • 20.5 sammanträde
  • 12.6 sammanträde
  • (inget sammanträde i juli)
  • 21.8 sammanträde
  • 18.9 sammanträde
  • 23.10 sammanträde
  • 13.11 sammanträde
  • 11.12 sammanträde

Domkapitlets uppgift

Domkapitlet ska

1) sköta stiftets verksamhet, förvaltning och ekonomi,

2) företräda kyrkan i ärenden som gäller stiftet, föra talan vid domstolar och andra myndigheter i ärenden som gäller stiftet och ingå avtal och företa andra rättshandlingar som gäller stiftet,

3) utöva tillsyn över församlingarnas och de kyrkliga samfälligheternas verksamhet och förvaltning samt över tjänsteinnehavarnas, arbetstagarnas och det övriga prästerskapets skötsel av sina uppgifter,

4) besluta i följande frågor som gäller prästers och lektorers tjänsteförhållanden på det sätt som anges i lagen om tjänsteinnehavare i evangelisk-lutherska kyrkan eller kyrkoordningen:

a) utfärdande av tjänsteförordnanden och beviljande av dispens i fråga om språkkunskaper,

b) ledigförklaring av tjänster, förlängning av ansökningstider, nya ansökningstider och beslut att inte tillsätta en tjänst samt beslut om prövotiden i tjänsteförhållande för en församlingspastor i en församling,

c) avstängning från tjänsteutövning, givande av utlåtanden i anslutning till permitteringar samt uppsägning och upplösning av tjänsteförhållanden,

d) beviljande av bisysslotillstånd,

e) indragning av kyrkoherdetjänster samt placering av kyrkoherdetjänster och, om församlingarna inte före kyrkostyrelsens beslut har ingått avtal om placering av andra präster, placering av präster i samband med en ändring av församlingsindelningen,

5) besluta om placeringen av andra än i 4 punkten avsedda tjänsteinnehavare och arbetstagare, om inget beslut har fattats innan beslutet om ändring av församlingsindelningen träder i kraft, när en del av en församling har anslutits till en annan församling eller en ny församling har bildats genom delning av en församling eller när församlingarna hör till i olika stift,

6) sköta andra än i 1–5 punkten avsedda uppgifter som domkapitlet har enligt denna lag och kyrkoordningen samt de uppgifter i stiftet som inte ska skötas av någon annan stiftsmyndighet.

Kyrkolagens 4 kap. 6 §

Medlemmar och suppleanter

Medlemmar

  • Biskop Bo-Göran Åstrand, ordförande
  • Domprost Mats Lindgård, vice ordförande
  • Lars-Eric Henricson, lagfaren assessor
  • Mia Anderssén-Löf, stiftsdekan
  • Monica Heikel-Nyberg, prästassessor (1.9.2023-31.8.2026)
  • Stina Lindgård, prästassessor (1.10.2021-30.9.2024)
  • Frank Lindholm, lekmanna medlem
  • Anita Ismark, Stiftsfullmäktiges ordförande (närvaro- & yttranderätt)
  • Linus Stråhlman, notarie, sekreterare

Suppleanter 1.1.2024-31.12.2028

Präster

  • Helene Liljeström
  • Anders Lindström
  • Ulrik Sandell
  • Pentti Raunio
  • Minna Silfvergrén

Suppleanter för lagfarna assessorn i domkapitlet

  • VH Kasten Österholm

Suppleanter för domkapitlets lekmannamedlem

  • Jan-Erik Eklöf
  • Sabina Lumivirta

Delgivning och protokoll

De som berörs av ett visst beslut får ett protokollsutdrag per e-post eller brev. Det fullständiga protokollet publiceras inte på hemsidan eller för bläddring i Domus publikation. Många ärenden som behandlas i domkapitlet är sekretessbelagda. De beslut som har offentligt värde eller intresse finns i domkapitlets notiser.

Delgivningen av beslut (tjänsteinnehavarbeslut eller protokollsutdrag) sänds i första hand elektroniskt direkt från programmet. Den som önskar kan få beslutet postat.

Meddelandet/utdraget/beslutet kommer från adressen: asianhallinta@noreply-evl.fi eller en personlig adress (den som sänder utdraget). Det går inte att svara på det meddelande som skickas ut från programmet. Vid behov ska notarien eller föredragande kontaktas.

Begäran om uppgifter och handlingar

Handlingar som sammanställts och innehas av myndigheter är offentliga, om de inte i lag föreskrivits som sekretessbelagda. Föreskrifter om handlingars offentlighet finns i offentlighetslagen (Lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet 621/1999, MyndOffL).

Begäran sänds till borga.domkapitel@evl.fi och den bör innehålla specifik information om vad det är som begärs (rubrik, namn, tid..). Svar ges utan onödigt dröjsmål. Notera att domkapitlets handlingar fram till 2019 är protokollförda och arkiverade på papper. Om sekretessbelagt material ingår i handlingarna och det inte går att täcka över eller separeras ges inte handlingarna ut.

Domkapitlet har i enlighet med bestämmelserna i kyrkolagens 25 kap. 8 § beslutat att för kopior och utskrifter av handlingen debiteras 0,50 €/sida samt för prestationer som kräver särskilda åtgärder 50 €/timme.

Tryck här för att läsa notiserna

Ordförande med klubban höjd.

Stiftsfullmäktige

Stiftsfullmäktige är ett organ som deltar i stiftets administration. Till stiftsfullmäktiges huvudsakliga uppgifter hör att godkänna stiftets verksamhets- och ekonomiplan samt dess budget.

Stiftsfullmäktige har 21 medlemmar som väljs för fyra år i taget. 14 av dem är lekmän och 7 är präster. Stiftsfullmäktige samlas minst två gånger per år.

Sammanträden

Kallelsen sänds senast 2 månader före sammanträdet. Föredragningslistan senast 5 dagar före sammanträdet.

Initiativ till stiftsfullmäktige bör vara domkapitlet tillhanda senast 6 veckor före stiftsfullmäktiges sammanträde. Alla initiativ bereds i domkapitlet.

Tryck här för instruktioner för inlämnandet av dokument.

Preliminära datum:

2025

Torsdag 13.2.2025

Tisdag 27.5.2025

2026

Torsdag 12.2.2026

Tisdag 26.5.2026

2027

Torsdag 18.2.2027

Tisdag 1.6.2027

2028

Torsdag 17.2.2028

Torsdag 1.6.2028

Medlemmar 1.5.2024-30.4.2028

Lekmän

  • Anita Ismark
  • Frank Lindholm
  • Susanne Björkman
  • Sabina Lumivirta
  • Jan-Erik Eklöf
  • Gudrun Särs
  • Johanna Terho
  • Gunnel M Helander
  • Sonja Smedjebacka
  • Krister Mård
  • Susanna Åbacka
  • Hans Snellman
  • Kent Brännbacka
  • Christian Beijar (Åland)

Präster

  • Yvonne Terlinden
  • Katarina Gäddnäs
  • Siv Jern
  • Patrica Strömbäck
  • Janette Lagerroos
  • Torsten Sandell
  • Samuel Erikson

Läs kungörelsen från valet genom att trycka här.

Uppgift

Kyrkolagens 4 kap:
4 §
Stiftsfullmäktige

Stiftsfullmäktige ska stödja och främja fullgörandet av kyrkans uppgift i stiftet och dess församlingar.

Stiftsfullmäktiges mandatperiod börjar den första dag i maj månad som följer närmast efter det val av medlemmar i stiftsfullmäktige som avses i 9 kap. 12 §. Mandatperioden är fyra år.

Stiftsfullmäktige kan för sin mandatperiod tillsätta direktioner som lyder under domkapitlet och vilkas uppgifter bestäms i instruktioner som utfärdas av stiftsfullmäktige.

Initiativ till stiftsfullmäktige

Kyrkolagens 4 kap:
5 §

Initiativ får läggas fram för stiftsfullmäktige av

1) medlemmarna i stiftsfullmäktige,

2) domkapitlet,

3) kyrkoråden,

4) de gemensamma kyrkoråden,

5) församlingsråden,

6) minst tio medlemmar som är röstberättigade vid församlingsval i en församling som hör till stiftet (medlemsinitiativ).

Varje tagare av ett medlemsinitiativ ska egenhändigt underteckna initiativet och vid underskriften tydligt anteckna sitt namn och födelsedatum och den församling där han eller hon har rösträtt. I initiativdokumentet ska dessutom avsändarens namn och kontaktuppgifter uppges.

Initiativtagaren ska informeras om vilka åtgärder stiftsfullmäktige har vidtagit med anledning av initiativet

Kontaktuppgifter till stiftsfullmäktige

Ledamöterna i stiftsfullmäktige nås genom domakitlets notarie (epost, telefon) eller genom att sända epost till domkapitlets epost adress borga.domkapitel@evl.fi. Övriga kontaktuppfifter finns i sidans övre högra hörn.

Protokoll

Stiftsfullmäktiges protokoll kan läsas på sidan Domus-publicering. Välj ”Stiftsfullmäktige i Borgå stift” i menyn för verksamhetsorgan och tryck på ”Sök sammanträden” för att få fram protokollen.

Tryck här för att komma till sidan Domus-publicering.

Tryck här för att läsa stiftsfullmäktiges arbetsordning

Stiftsfullmäktige samlat till sammanträde.

Kyrkomötesombud

Ombud i kyrkomötet som representerar Borgå stift:

Lekmän:

  1. Martina Harms-Aalto
  2. Göran Stenlund
  3. Anita Ismark
  4. Olof Widén (Åland)

Präster:

  1. Mia Anderssén-Löf
  2. Torsten Sandell
Människo rsitter i en sal och lyssnar på en föreläsare.

Arbetsgrupper och kommittér

Följande arbetsgrupper och kommittéer är tillsatta i Borgå stift:

Referensgrupp för gudstjänstlivet i Borgå stift 2022 – 2024

Referensgrupp för gudstjänstlivet i Borgå stift 1.9.2022-31.8.2024

  • Philip Hällund, lekmanna-aktiv och kantor i Ålands södra skärgårdsförsamling, Kökar
  • Dag-Ulrik Almqvist, kantor i Johannes församling i Helsingfors
  • Heidi Mäkelä, Ledande ungdomsarbetsledare i Vasa svenska församling.
  • Claus Terlinden, omsorgspräst, KCSA
  • Stiftsdekanen

Stiftssekreteraren för gudstjänstliv och musik som fungerar som sekreterare och sammankallare.
Vid behov kan sakkunniga kallas till referensgruppen.

Missionskommittén i Borgå stift

  • arrangerar årliga rådplägningsdagar i mission och internationell diakoni
    ordnar studieresor, kurser och andra samlingar
  • sammanställer material till stöd för församlingarnas missionsarbete
  • synliggör missionen på evenemang på stifts- och prosterinivå
  • belysa aktuella teman inom missionen

De lutherska organisationer som jobbar med mission och internationell diakoni i Borgå stift via dess missionskommitté är:

Medlemmar

Kommitténs medlemmar 1.5.2022–30.4.2024:

  • Monica Cleve, ordförande
  • Milja Westerlund
  • Anna Maria Böckerman
  • Marika Björkgren-Thylin (FMS)
  • Brita Jern (SLEF)
  • Jaakko Laasio (Sjömanskyrkan)
  • Satu Toukkari (Finska Bibelsällskapet)
  • Kaj-Mikael Wredlund (Kyrkans Utlandshjälp)
  • Mikko Matikainen (Sansa)
  • Hans Rönnlund (Såningsmannen)
  • Stiftsdekan Mia Anderssén-Löf (närvaro- och yttranderätt)
Ersättare:
  • Kristian Willis
  • Camilla Skrifvars-Koskinen
  • Juhana Malme
  • Inga-Lill Rajala
  • Liisi Niemelä
  • Solveig Nylund
  • Antti Siukonen

Personalutbildningsforum

Alla beslut om vilka kurser som tas in i personalutbildningen fattas av domkapitlet. 2-3 gånger/år samlas Personalutbildningsforum. I forumet sitter representanter för Lärkkulla, Domkapitlet, Kyrkans central för det svenska arbetet, Kristliga folkhögskolan i Nykarleby, Finska Missionssällskapet och Kyrkans utlandshjälp. Där funderar man tillsammans på det kommande personalutbildningsutbudet. Församlingarnas/de kyrkliga samfälligheternas anställda kan direkt ta kontakt med dessa instanser för att tipsa om olika utbildningsbehov.

Kontaktgruppen för studerande till kyrkliga yrken

Kontaktgruppen för studerande till kyrkliga yrken tillsätts av domkapitlet. Den består av två teologie studerande, en kyrkomusikstuderande, en diakonstuderande samt en som studerar till kyrklig ungdomsarbetsledare. I gruppen finns dessutom en lärarrepresentant, en stiftssekreterare, stiftsdekanen samt fakultetskaplanerna från Helsingfors Universitet och Åbo Akademi. Här kan du bekanta dig med gruppens nuvarande sammansättning.

Verksamheten ser olika ut från år till år. Varje år ordnas en möjlighet för studerande att träffa biskopen. Med jämna mellanrum ordnas  inspirationsdagar för studerande till kyrkliga yrken. De senaste åren har man erbjudit en retreat för studerande till subventionerat pris.

Medlemmar 1.5.2022-30.4.2024

Medlemmar: 

  • Stiftsdekanen, ordförande
  • Ida Granfelt, ungdomsarbetsledarstuderande, Novia
  • Tomas Ray, lärarrepresentant, Åbo Akademi
  • Alina Granö, teologiestuderande, Åbo Akademi
  • Mikael Hulten, teologiestuderande, Helsingfors
  • Victoria Airola, diakonistuderande, Yrkeshögskolan Novia
  • Hannes Uunila, kyrkomusikerstuderande, Helsingfors
  • Lisa Enckell, studentpräst, konstuniversitetet, Helsingfors
  • Vakant, kontaktgruppens sekreterare

Stiftsdekanen har närvaro- och yttranderätt vid kontaktgruppens möten.

bild på missionskommittens medlemmar

Hustavla

Domkapitlet i Borgå stift har för sig antagit en hustavla. Hustavlan gäller i allt vårt arbete och vi utvärderar dess tillämpning minst varje vår och höst.

  1. Vi bär tillsammans ansvaret för att odla en god och trygg arbetsplatskultur genom ett gott och professionellt uppförande.
  2. Vi arbetar jämlikt och jämställt.
  3. Vi bemöter varandra sakligt och med respekt.
  4. Vi stöder och uppmuntrar varandra i arbetet.
  5. Vi litar på varandra.
  6. Vi jobbar i team och löser problem tillsammans.
  7. Vi lyssnar aktivt, kommunicerar öppet och delar information.
  8. Vi odlar en arbetskultur där det finns rum för olika tankar och kreativa idéer.
  9. Vi planerar väl och respekterar varandras tid.
  10. Vi talar ärligt om det som är bra och det som är svårt.
  11. Vi talar väl med varandra och om varandra.
  12. Vi håller oss till vad vi kommit överens om.

Miljödiplom för domkapitlet

Domkapitlet i Borgå stift arbetar med att erhålla kyrkans miljödiplom. Notarie Linus Stråhlman ansvarar för processen.

Basfakta om stiftet

Vi har samlat basfakta om stitet på en egen sida. Tryck på knappen nedan för att komma dit.

Du kan läsa mer genom att trycka här

Borgå Stift.