Kursen riktar sig till kyrkoherdar som är rätt nya på sin tjänst men även till de som vill uppdatera sitt kunnande.
Mål
Vad behöver en kyrkoherde veta om anställning? Hur utvecklar jag personalhanteringen? Utbildningen behandlar arbetsgivarens ansvar och skyldigheter i personalfrågor, stöd för arbetshälsan och hantering av konflikter på arbetsplatsen.
Innehåll
Vi bekantar oss med kyrkans arbetslivsregler och lagstiftning som påverkar ämbetsmännens vardag och frihet samt skillnader mellan tjänste- och arbetsförhållandet. Deltagaren känner till grunderna i kyrkans anställning, känner till tjänsteinnehavarens och arbetsgivarens rättigheter och skyldigheter i fråga om tjänsteförhållanden samt hantering av konflikter på arbetsplatsen. Vi lär oss grunderna till ett fungerande arbetslag.
Vi går igenom de viktigaste artiklarna i KirVESTES: grunderna i lön, semester, sjukledigheter, familjeledigheter, planering och förändringar till planer av arbetstid och fritid, söckenhelger, resekostnader, lägerbidrag, ersättningar och andra tjänstevillkor.
Vi lär oss grunderna till ett fungerande arbetslag, stöd för arbetshälsan och hantering av konflikter på arbetsplatsen.
Resurspersoner
Jurist Timo von Boehm, stiftssekreterare Heidi Juslin-Sandin
Kostnader
Kursavgift: 200 €, Kost: 108,50 €, Logi: 104 €, Totalt: 412,50 €
För logi i enkelrum tillkommer 30 €/natt
Förfrågningar
Stiftssekreterare Madeleine Wendelin, 040 142 5221, madeleine.wendelin@evl.fi
Anmälan
Anmälan via https://www.lyyti.in/kyrkoherdar
Annullering
Kostnadsfri annullering senast 4 veckor innan. Annulleringsblankett på Borgå domkapitels hemsida www.borgastift.fi