Tjänsten som kyrkoherde i Jakobstads svenska församling förklaras ledig att sökas.
Verksamhetsmiljö
Församlingen har drygt 7 900 medlemmar, engagerade förtroendevalda, många frivilliga ansvarsbärare samt ett trevligt och kunnigt arbetslag. I samverkan med församlingsrådet leder kyrkoherden församlingens verksamhet och administration. Kyrkoherden är förman för församlingens an-ställda. Jakobstads svenska församling bildar tillsammans med Pedersöre församling och Jakobstads finska församling en kyrklig samfällighet.
Behörighetskrav
För att vara behörig för tjänsten som kyrkoherde bör man ha avlagt pastoralexamen och examen i ledning av församlingsarbete (KO 8 kap., 11 §). Språkkraven är utmärkta kunskaper i svenska och nöjaktig förmåga att förstå finska.
Tjänsten är placerad i lönesättningsgrupp K 20. Grundlönen för den tillträdande tjänsteinnehavaren kommer att 5 613,95 € (Gemensamma kyrkorådet beslut 11.12.2025)
På tjänst som kyrkoherde tillämpas ingen prövotid (KO 8:1,2). Den som söker tjänsten bör bifoga utdrag ur prästmatrikeln (Lagen om tjänsteinnehavare i Ev.-Luth. kyrkan, 1 kap., 9 §, 1 mom.) och ett godtagbart läkarintyg (Lagen om tjänsteinnehavare i Ev.-Luth. 2:13).
Tjänstestället för tjänsten som kyrkoherde finns i Församlingscentret, Ebba Brahe esplanaden 2 i Jakobstad. Tjänsten tillträds enligt överenskommelse.
Tjänstens särskilda behov
Församlingsrådet i Jakobstad svenska församling har definierat följande särskilda behov för tjänsten:
- skicklighet och förmåga att på ett innovativt sätt ansvara för den andliga, strategiska, administrativa och ekonomiska ledningen i en församling som ingår i en kyrklig samfällighet och där den yttre verksamhetsmiljön kan karakteriseras av förändringar,
- färsk erfarenhet av personal- och organisationsledning samt förmåga att delegera uppgifter så att anställda inspireras i sin yrkesutövning,
- vilja och förmåga att utveckla församlingens mångsidiga gudstjänstliv och den andliga verksamheten,
- förmåga att på ett ändamålsenligt sätt verka under perioder av stress och beredskap till att vid behov utgående från snabba lägesbedömningar fatta beslut,
- god förmåga till växelverkan, nätverksarbete och samarbete med väckelserörelser och olika kyrkliga och andra instanser,
- gott kunnande då det gäller intern och extern kommunikation, bland annat förtrogenhet med olika digitala kommunikationsmedel samt
- beredskap att på ett mångsidigt sätt främja och utveckla verksamhet med församlingens förtroendevalda, anställda och frivilliga
Val
Valet förrättas som ett direkt val.
Domkapitlet har preliminärt fastställt valdagen till 17.5.2026 och därmed torde valproven infalla 19.4.2026, 26.4.2026, 3.5.2026.
Intervjuer inför domkapitlet 3.2.2026. Domkapitlet fattar beslut om vilka av de sökande som sänds på lämplighetsprövning. Domkapitlet uppgör valförslag vid sammanträdet 17.3.2026.
Ansökan
Ansökningsbrevet med utdrag ur prästmatrikel och läkarintyg bör vara domkapitlet tillhanda senast 26.1.2026 kl 12.
Ansökan sänds elektroniskt (pdf) per epost på: borga.domkapitel@evl.fi med kopia till linus.strahlman@evl.fi